Motoarele electrice cu frana



Termenul de franare provine de la frana. Noi stim ca de frana este un echipament pentru a reduce viteza oricarui echipament in deplasare sau a oricarui echipament rotativ, cum ar fi vehicule, locomotive, etc. Procesul de aplicare a franelor pot fi denumite drept franare. Acum, ajungem la termenul sau intrebarea ce este franarea. In primul rand, putem clasifica termenul de franarea in doua parti 1) franare mecanica si 2) franarea electrica. Franarea mecanica nu va fi discutata aici, deoarece, fiind vorba despre motoare electrice, trebuie sa ne concentram doar asupra franarii electrice. La franarea mecanica viteza masinii este redusa doar printr-un procedeu mecanic, dar franarea electrica este mult mai interesanta decat atat, deoarece intregul proces este dependent de flux si directiile cuplului.
Vom vedea in continuare prin intermediul diferitelor tipuri de franare, dar ideea principala din spatele fiecarui tip de franare este inversarea directiei fluxului. Asa ca, putem intelege ca, atunci cand se pune intrebarea ce este franarea? Putem spune ca acesta este procesul de reducere a vitezei a oricarui mecanism rotativ. Aplicarea sistemului de franare este vazuta in aproape orice domeniu posibil, fie in interiorul motorului folosit in fabrici, zone industriale, fie ca este vorba despre locomotive sau vehicule. Peste tot utilizarea franelor mecanice si electrice este inevitabila.
Tipuri de sisteme de franare
Franele sunt utilizate pentru a reduce sau a inceta viteza motoarelor. Noi stim ca exista mai multe tipuri de motoare disponibile (motoare electrice de curent continuu, motoare electrice asincrone, motoare electrice sincrone, motoare cu o singura faza, etc.), iar specialitatea si proprietatile acestor motoare sunt diferite unele de altele, prin urmare, aceste metode de franare, de asemenea, difera una de cealalta. Dar putem imparti franarea in trei parti, in principal, care sunt aplicabile pentru aproape orice tip de motoare.
1. Franarea regenerative.
2. Franarea de tip colmatare.
3. Franarea dinamica.
Franarea regenerativa
Franarea regenerativa are loc atunci cand turatia motorului depaseste viteza sincrona. Aceasta metoda de franare se numeste franare de regenerare, deoarece aici motorul functioneaza ca generator si aprovizionarea in sine este data de puterea de sarcina. Principalele criterii pentru franarea de regenerare este faptul ca rotorul trebuie sa se roteasca la o viteza mai mare decat viteza de sincron, numai atunci motorul va actiona ca un generator si directia fluxului de curent prin circuit si directia de cuplu se inverseaza si franarea are loc. Singurul dezavantaj al acestui tip de franare este ca motorul trebuie sa ruleze la viteza super-sincron, ceea ce poate deteriora motorul mecanic si electric, dar franarea de regenerare se poate face la o viteza sub cea sincrona daca sursa de frecventa variabila este disponibila.
Franarea de tip colmatare
Un alt tip de franare este franarea de tip colmatare. In aceasta metoda bornele de alimentare sunt inversate, ca urmare, cuplul generatorului se inverseaza, de asemenea, rezistand rotatiei normale a motorului si, ca urmare scade viteza. In timpul colmatarii o rezistenta externa este, de asemenea, introdusa in circuit pentru a limita curentul care curge. Principalul dezavantaj al acestei metode este ca aici puterea este irosita.
Franare dinamica
O alta metoda de a inversa directia de cuplu si de franare a motorului este franarea dinamica. In aceasta metoda de franare motorul, care se afla la o stare de functionare este deconectat de la sursa si conectat intr-o rezistenta. Atunci cand motorul este decuplat de la sursa, rotorul continua sa se roteasca datorita inertiei si functioneaza ca un generator cu excitatie proprie. Atunci cand motorul functioneaza ca un generator fluxul de curent si de cuplu se inverseaza. In timpul franarii, pentru a mentine starea de echilibru a cuplului, rezistentele sunt taiate una cate una.
Tipuri de franare la un motor de curent continuu
In continuare, vom discuta despre diferitele tehnici folosite pentru a opri un motor de curent continuu sau pentru a-l aduca la odihna, atunci cand ii intrerupem alimentarea. Tineti in minte ca metoda de franare preferata pentru a opri un motor de curent continuu este franarea electrica si nu franarea mecanica. Cu alte cuvinte, motorul este oprit de tensiune si actiunea curentului in circuit, mai degraba decat prin franele de frecare mecanica pe rotor. In principiu, exista trei tipuri de franare electrica utilizate intr-un motor de curent continuu, si acestea sunt cele trei tipuri discutate anterior:
1. Franare regenerativa
2. Franare dinamica
3. Colmatarea
Caracteristicile franarii regenerative
Este o forma de franare in care energia cinetica a motorului este returnata la sistemul de alimentare cu energie. Acest tip de franare este posibila atunci cand sarcina actionata forteaza motorul sa functioneze la o viteza mai mare decat viteza de mers in gol cu o excitatie constanta.
Franarea dinamica
Este, de asemenea, cunoscuta sub numele de franare reostatica. In acest tip de franare, motorul de curent continuu este deconectat de la sursa si un rezistor de franare Rb este conectat imediat peste armatura. Motorul va functiona acum ca un generator, si produce cuplul de franare. In timpul franarii electrice atunci cand motorul functioneaza ca un generator, energia cinetica stocata in partile rotative ale motorului si o sarcina conectata este transformata in energie electrica. Aceasta este disipata sub forma de caldura in rezistenta la franare Rb si rezistenta circuitului pentru armaturi Ra. Franare dinamica este o metoda ineficienta de franare intrucat toata energia generata este disipata sub forma de caldura in rezistente.
Colmatarea
Este, de asemenea, cunoscuta sub numele de franare de curent invers. Terminalele armaturii sau polaritatea de alimentare a unui motor de curent cu excitatie separata cu motor de curent continuu cu derivatie sunt inversate atunci cand ruleaza. Prin urmare, tensiunea de alimentare V si tensiunea indusa Eb, adica forta electro-mecanica inversa, actioneaza in aceeasi directie. Tensiunea eficienta peste armatura va fi V + Eb, care este aproape de doua ori tensiunea de alimentare. Astfel, curentul pentru armaturi este inversat si se produce un cuplu ridicat de franare. Colmatarea este o metoda foarte ineficienta a franarii, deoarece, in plus fata de energia furnizata de sarcina, energia furnizata de sursa este irosita in rezistente. Aceasta metoda folosita in lifturi, presa de imprimare, etc.